Ei Tikitakers!! Aquí adjunt la primera entrevista que vàrem dur a terme amb en Guiem Mascaró.
INFORME ApS:
CONTEXT I DADES GENERALS DEL CENTRE
El CEIP Rei Jaume
III es troba al carrer Bartomeu Sastre Garau, s/n, de la localitat de
Llucmajor. Aquest centre està situat devora la plaça Rufino Carpena, molt
coneguda al poble. És un centre d’educació infantil i primària que consta de 2
línies (A i B) per curs, els quals estan dividits per cicles: el cicle
d’infantil, primer cicle de primària (1r, 2n i 3r curs) i segon cicle de
primària (4t, 5è i 6è curs). A més, hi ha uns 35 mestres, dels quals 12 són
tutors de primària, 6 d’infantil i la resta, especialistes.
El coordinador de
TIC del centre i mestre d’Educació Musical, que és el nostre contacte, ha
realitzat nombrosos cursos de formació d’informàtica, gràcies als quals ara pot
dur a terme la funció de coordinador de TIC, són els següents: coordinador TIC,
GIMP, Linux, eines Google, Blogs, jornades TAC (Tecnologies per a
l’aprenentatge i el coneixement): “L'assoliment de la competència digital per
part dels alumnes és la raó per la qual els centres educatius han de definir i actualitzar,
de manera periòdica, l'estratègia sobre l'ús de les tecnologies digitals en el
procés d'ensenyament i aprenentatge. Els nous decrets de currículum (Decret
119/2015, de 23 de juny, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària,
i Decret 187/2015, de 25 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments de l’educació
secundària obligatòria) han incorporat el desplegament de la competència
digital d'acord amb el plantejament recollit als
documents
Competències bàsiques de l'àmbit digital. Educació primària i Competències
bàsiques de l'àmbit digital. Educació secundària obligatòria” 1, creació de
webs i d’aplicacions per telèfon mòbil. Té 11 anys d’experiència laboral i els
darrers 3 anys ha treballat al CEIP Rei Jaume III. És un profesor que es troba
en formació permanent relacionada amb les TIC.
Al centre hi ha
un total de 436 alumnes. La major part d’ells prové del poble de Llucmajor,
però també hi trobem infants que provenen d’urbanitzacions com: s’Estanyol de
Migjorn, Son Bieló i Cala Pi. A més, hi ha una petita diversitat cultural i a
l’escola també hi ha alumnes d’altres països: Marroc, Nigèria i varis països
llatinoamericans.
El centre
realitza projectes d’innovació com: un aprenentatge cooperatiu, pel qual les
matemàtiques es realitzen amb ordinador al segon cicle de primària mitjançant
l’aplicació d’Excel de Google; els kinestemes (“són uns gestos que fem
acompanyant cada lletra, perquè així ens sigui més fàcil associar cada grafema
(lletra escrita, o símbol) amb el seu fonema (so) corresponent a l'hora de dir-ho,
situar-lo, fer-lo sonar” 2 ), que es realitzen a infantil i al primer cicle de primària
que fomenten la lectoescriptura; el programa pilot del centre es caracteritza
per l’ús de les TAC, on els alumnes a partir de 4t de primària utilitzen els
Chromebooks, els quals són una aposta del centre cap a la innovació
tecnològica. El centre està dividit en comissions: la coordinació pedagògica
(CCP) , la comissió ambiental, la comissió lingüística, la comissió de festes,
la comissió cooperativa, la comissió de convivències i la comissió de TIC, on
hi trobem el pla pilot.
El centre consta
d’AMPA des de l’any 1990, a més de tenir relacions amb entitats de l’entorn com
l’Ajuntament de Llucmajor, ja que és una escola pública de la localitat. El
CEIP Rei Jaume III, juntament amb el CEIP Sa Marina (Llucmajor) i CEIP Pare
Bartomeu Pou (Algaida) intenten que cada any els alumnes de 6è de primària
facin una excursió conjunta, ja que al futur aniran junts a l’IES Llucmajor.
El CEIP Rei Jaume
III és un centre de pràctiques, on els futurs mestres poden anar a realitzar
les seves pràctiques abans d’acabar els seus estudis universitaris.
El centre disposa
de fibra òptica i WiFi arreu de tot el centre, amb una una extensió d’uns 13
400 m2. No obstant, les instal·lacions i el mobiliari tecnològic queden un poc
antiquats, però s’intenta afavorir al màxim adaptant nous programes als
ordinadors dels quals es disposen.
Una gran part
dels docents ha rebut informació extra sobre les TIC, però no tots han
realitzat cursos de formació especialitzada en el tema, ja que és una qüestió
personal de cada professor. Tot i no ser un impediment, a vegades l’edat
condiciona, cada mestre s’implica depenent del seu grau d’interès.
El centre atén a
alumnes amb discapacitat, de major o menor grau. Com poden ser alumnes amb
principis d’autisme, TDAH, dislèxia, etc. El centre disposa d’ajudes tècniques
i recursos de suport per possibilitar les TIC a l’alumnat amb discapacitat
mitjançant un equip de suport, que està format per tres professores.
És evident que el
nivell econòmic de la majoria de les famílies del centre no és excessivament
alt, per tant trobam casos on la situació econòmica familiar és més complicada.
Malgrat aquest fet, l’escola intenta ajudar a les famílies en tots els aspectes
que els és possible, com va ser el cas de l’adquisició dels llibres electrònics,
com els Chromebooks, els quals les famílies podien anar pagant en quotes
mensuals o abonar íntegrament l’import d’aquests.
En conclusió, el
CEIP Rei Jaume III, és un centre implicat en la implantació i evolució de les
noves tecnologies però cal dir que és una escola pública i s’intenta adaptar
als avanços tecnològics tot i que els ordinadors tornen vells però es van
actualitzant amb programes més moderns.
Referències
bibliogràfiques:
1 Departament
d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. (2017). Documents per a
l'organització i la gestió dels centres. Tecnologies per a l'aprenentatge i el
coneixement. Recuperat de
2 Recuperat de
Comentarios
Publicar un comentario